Home Blog Pagina 36

Filosofe Adelheid Rigo: ‘NIP-test mag geen verplichting worden’

0

Adelheid Rigo onderzocht hoe prenatale tests de beslissing om een tot zwangerschap af te breken beïnvloeden. Als psychologe en filosofe is ze bezorgd om de gevolgen die een algemene screening met de niet-invasieve prenatale test – kortweg NIPT – kan hebben: de uitslag legt heel wat druk op ouders en kan een maatschappelijke imperatief worden. Dat maakt mensen minder vrij dan ze soms denken. ‘Als je solidariteit afbouwt, bouw je ook de vrije keuze af om al dan niet gebruik te maken van technologie.’ Een gesprek over pro en contra de NIP-test, over vrije keuze of verplichting en de hamvraag of een beperking ook gelijk staat aan een beperkt leven.

Pro en contra

Wat zijn volgens jou de voordelen van de NIPT?

NIPT wordt nu in plaats van de vroegere combinatietest – een bloedproef en echo met nekplooimeting – gebruikt als prenatale screeningstest en is veel nauwkeuriger. De combinatietest gaf vaak een vals positief resultaat. Daardoor werden zwangere vrouwen  onnodig doorverwezen voor een vlokkentest of een vruchtwaterpunctie. Die testen zijn invasiever en houden een klein risico op een miskraam in.

Vermijden van een risico voor de foetus is een belangrijke reden om voor NIPT te kiezen.

NIPT biedt dus als eerste grote voordeel dat vrouwen minder invasieve prenatale testen opnemen. Zo hoeven ze ook minder angst en stress te doorstaan voor deze procedures en voor de (kleine) mogelijkheid tot miskraam. Samen met Gendia zette ik vanuit mijn onderzoeksopdracht rond bio-ethische thema’s aan het kenniscentrum van het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen in 2015 een onderzoek op. Daaruit bleek dat 30% van onze respondenten het vermijden van een risico voor de foetus een belangrijke reden vindt om voor NIPT te kiezen.

Als je het testresultaat vroeger krijgt, kun je je zwangerschap ook sneller als definitief ervaren.

Een tweede voordeel van NIPT is dat je deze bloedtest al in de tiende zwangerschapsweek kunt laten uitvoeren. De resultaten zijn na één à twee weken bekend. Een vruchtwaterpunctie kan pas rond de vijftiende zwangerschapsweek. Als je het testresultaat vroeger krijgt, kun je je zwangerschap ook sneller als definitief ervaren. Je ervaart minder lang angst bij het wachten op de testresultaten en je kunt je sneller beginnen hechten aan de baby.

Als ze slecht nieuws krijgen, geeft een vroeger testresultaat ouders meer tijd om zich voor te bereiden op een kind met een aandoening of om na te denken over een medische abortus. Een zwangerschapsafbreking binnen het eerste semester is zowel lichamelijk als psychologisch minder belastend dan later. Als je ethisch uitgaat van een graduele beschermwaardigheid van de foetus, is een vroegere abortus wenselijker.

Een derde voordeel hangt samen met het non-invasieve karakter van de test. Een bloedafname vermijdt de verwikkelingen en risico’s die samenhangen met invasieve prenatale diagnostiek. Dat je de test in België sinds juli terugbetaald krijgt, is uiteraard ook mooi meegenomen.

Zijn er ook nadelen aan NIPT?

NIPT plaatst onze maatschappij en gezinnen zeker voor enkele ethische uitdagingen. Een vroege diagnose belast ouders met moeilijke en onnodige beslissingen. Ze moeten nadenken over een eventuele afbreking van een zwangerschap die anders misschien spontaan in een miskraam zou geëindigd zijn.

Ouders komen voor beslissingen te staan die zij liever hadden vermeden of waarop zij niet voorbereid waren.

Een chromosoomafwijking bij de foetus leidt namelijk vaak tot een spontane vruchtafdrijving. De kans daarop daalt naarmate de zwangerschap vordert: 43% van de zwangerschappen waar bij de foetus een chromosoomafwijking heeft, eindigt in een miskraam voor elf weken en dat daalt tot  23% voor vijftien weken.

Speelt dat nadeel dan niet bij andere prenatale testen?

De vlokkentest en de vruchtwaterpunctie zijn veel invasiever. Dat zorgt ervoor dat artsen en vroedvrouwen de voor- en nadelen van die testen grondig met de ouders bespreken. Dat zagen we ook in ons onderzoek naar prenatale diagnostiek vanuit het Kenniscentrum van het Hoger Instituut voor Gezinswetenschappen (*). Uit 41 diepte-interviews met hulpverleners – huisartsen, vroedvrouwen, gynaecologen – blijkt dat zij zowel medische informatie geven als de draagkracht van de ouders nagaan, hen stimuleren om hun eigen waarden te volgen en samen met hen nadenken.

Adelheid Rigo: ‘Ouders wegen de risico’s op verwikkelingen door de test af tegenover de ernst van een mogelijke afwijking.’

We gingen ook na hoe gezinnen zelf de informatie ervaren. Uit onze enquête bij 251 gezinnen blijkt dat 46% van de ouders zegt dat ze een uitgebreid gesprek hadden met een hulpverlener wanneer het over invasieve testen ging. Voor 28% is het een moeilijke beslissing om al dan niet te kiezen voor een invasieve test. De voornaamste reden daarvoor is het risico op een miskraam (58%). Die mensen wegen het risico op verwikkelingen door de test af tegenover de ernst van een mogelijke afwijking. Op basis daarvan beslissen zij sneller om de test niet te laten uitvoeren. Andere redenen die zij aangeven, zijn: liever geen slecht nieuws krijgen, angst voor pijn, onzekerheid over de ernst van de afwijking, …

Als dat risico op miskraam verdwijnt, zijn zwangere vrouwen dus meer geneigd om zich wel te laten testen?

Inderdaad, dan kan voor een aantal ouders de drempel naar prenatale diagnostiek kleiner zijn. Voor hulpverleners schuilt hier dan ook een gevaar in. Omdat de risico’s verdwijnen, kunnen ze de test meer als een routineonderzoek van antenatale zorg aanbieden.

Toch bleek uit ons onderzoek met Belgische hulpverleners duidelijk dat zij menen dat ze ook bij non-invasieve testen de toekomstige ouders goed moeten informeren.

Welke afwijkingen kun je opsporen via de NIPT?

NIPT wordt nu voornamelijk ingezet als screeningstest voor trisomie. De techniek kan later waarschijnlijk ook andere genetische aandoeningen opsporen. Zo zou NIPT enerzijds voor meer en anderzijds voor minder ernstige aandoeningen kunnen gebruikt worden. Theoretisch kun je via DNA namelijk alles opzoeken wat in dat DNA aanwezig is.

De nieuwere labo techniek – de op microarray gebaseerde comparatieve genomische hybridisatie (CGH) – heeft een grotere opsporingsratio dan de klassieke karyotypering. Hierdoor komen ook vaak niet-gezochte afwijkingen (incidental findings) aan het licht. Deze afwijkingen kunnen zowel ernstig als niet ernstig zijn. Toch zijn voor andere afwijkingen dan trisomie de resultaten minder betrouwbaar.

Dat brengt nieuwe ethische vragen met zich mee …

Inderdaad. Stel dat je via NIPT ontdekt dat je kind een heel lichte beperking heeft – een hazenlip bijvoorbeeld – of drager is van een erfelijke borst- en eierstokkanker met 70% kans dat die zich uit op latere leeftijd. Vindt een maatschappij medische abortus toelaatbaar voor een aandoening die misschien later in het leven optreedt? Mag je een selectieve abortus uitvoeren omwille van die presymptomatische genetische aandoeningen? Of omwille van die hazenlip?

Je zei ‘een aandoening die misschien later in het leven optreedt’. Waarom druk je je zo voorzichtig uit?

Om bij dat voorbeeld van erfelijke borst- en eierstokkanker te blijven: je hebt in dat geval 70% kans dat die ziekte tot ontwikkeling komt, maar dus ook 30% kans dat dat niet gebeurt.

Je weet niet hoe ernstig de uitingsvorm zal zijn van de afwijking die de dokters bij je ongeboren kind vaststellen.

Je genotype vertelt wat er in je genetische aanleg te vinden is. Je fenotype slaat op de waarneembare manier waarop jouw erfelijk materiaal bij jou als uniek individu concreet tot uiting komt omwille van allerlei invloeden uit je omgeving. En dat kun je nooit vooraf voorspellen. Je weet dus niet hoe ernstig de uitingsvorm zal zijn van de afwijking die de dokters bij je ongeboren kind vaststellen.

Stel dat je voor een zeer beperkte aandoening de NIPT zou kunnen gebruiken. Dan zou je misschien veel sneller tot medische abortus overgaan dan als je een invasieve test zou moeten laten doen, want de NIPT is maar een bloedtest.

Vrije keuze of verplichting?

De NIPT is nu gratis beschikbaar. Heeft dat effect op het aantal kinderen dat geboren wordt met een afwijking?

Een groter gebruik van prenatale diagnostiek kan inderdaad leiden tot een toename van het aantal selectieve abortussen en zelfs tot een daling van mensen met een afwijking.

Dokter Hendrik Cammu, zelf gynaecoloog, gaf in een interview met De Standaard (2/11/2017) het cijfer voor 2016 vrij: in 2016 zouden in Vlaanderen 31 kinderen met Down zijn geboren, terwijl dat in vorige jaren rond de 50 schommelde. Deze daling van 30% schrijft hij toe aan het gebruik van NIPT.

Had je dat verwacht?

Dat was uiteraard voorspelbaar. In Denemarken zie je een gelijkaardig resultaat toen ze klassieke vormen van prenatale diagnose gratis ter beschikking stelden. In 2003 stelde de Danish National Health Service een paradigma shift voor in de prenatale praktijk. Ze wilden niet focussen op het voorkomen van handicaps, wel op autonomie. Ouders kiezen in vrijheid voor het al dan niet testen op Down, dat was de idee.

Sinds 2004 biedt Denemarken alle zwangere vrouwen een gratis prenataal onderzoek aan. Toen was dat nog de combinatietest. 90% van de zwangeren neemt de test op. In 2012 werden slechts 24 kinderen met Down geboren in Denemarken. Al was het niet de rechtstreekse bedoeling om het geboorteaantal van kinderen met Down te verminderen, het was wel duidelijk een al dan niet gewild gevolg. Niet alleen in de feiten, ook in het gedachtegoed van sommige bio-ethici zien wij deze tendensen.

Welk gedachtengoed bedoel je?

De Australische filosoof en bio-ethicus Julian Savulescu poneert het principe van procreative beneficence in het omgaan met in vitro fertilisatie en preïmplantatie genetische diagnose.

Volgens hem hebben toekomstige ouders een serieuze morele reden om selectie te gebruiken en zo een ernstige mentale of fysieke beperking te voorkomen. Uit de mogelijke kinderen die zij kunnen krijgen, moeten zij dàt kind selecteren van wie het leven de meeste levenskwaliteit zal bevatten. Volgens hem verminderen handicaps namelijk de levenskwaliteit en het welzijn van de toekomstige kinderen.

In ons onderzoek aan het HIG – aan de hand van de enquête bij 251 gezinnen – zien wij dat die overtuiging ook hier speelt. 30% van de ouders antwoordt dat prenatale testen voor sommige ouders verplicht mogen worden: als er een genetische afwijking aanwezig is in het gezin (32%); als de moeder boven 37 jaar is (21%); als er al een ziek kindje is (19%).

Hoe schat je de maatschappelijke druk in om geen kinderen met Down meer geboren te laten worden? Zijn ouders nog vrij om te kiezen?

Er komen steeds meer vragen over de grenzen van de autonomie en keuzevrijheid van ouders. De evolutie van de medische technologie kan de idee versterken dat een zwangerschap beheersbaar is. Een afwijkende uitkomst ziet men dan als een falen of een gebrek. In dit denkkader ervaren sommigen het als onrechtvaardig om een kind met een beperking ter wereld te laten komen. Ze vinden dat je dit had kunnen vermijden door prenatale testen, gevolgd door een medische abortus. NIPT als een veilige techniek voor de moeder en het toekomstige kind laat zich makkelijk opnemen in deze manier van redeneren.

De evolutie van de medische technologie kan de idee versterken dat een zwangerschap beheersbaar is.

Vroeger schreven mensen de geboorte van een kind met een afwijking toe aan het toeval of aan de natuur. Vandaag biedt de medische techniek mogelijkheden om het risico hierop te beperken. Sommige filosofen menen dat technologische mogelijkheden, onafhankelijk van onze wil, een eigen leven gaan leiden. Zij worden vanzelfsprekend en oefenen daardoor een ondoorzichtig en verplichtend appel uit op zwangere vrouwen.

Adelheid Rigo: ‘Prenatale screening en diagnostiek kunnen een impliciete waarde worden, de juiste weg die zwangere vrouwen moeten bewandelen.’

Die tendens moeten we expliciet en sterk bewaken. Deze technologische imperatief kan de waarden van de maatschappij diepgaand beïnvloeden. Prenatale screening en diagnostiek kunnen een impliciete waarde worden, de juiste weg die zwangere vrouwen moeten bewandelen. Dat kan vrouwen hinderen in hun vrijheid om al dan niet gebruik te maken van deze medische technologie.

Zouden ouders die een kind met Down verwachten niet vaker kiezen om de zwangerschap wel uit te dragen als de overheid niet alleen NIPT voor iedereen openstelt, maar ook bijhorende psychologische, sociale en familiale begeleiding aanbiedt voor wie het kind laat geboren worden?

Hierbij denk ik aan de resultaten van ons onderzoek in samenwerking met Gendia. 912 Nederlandse vrouwen die in België NIPT lieten uitvoeren, beantwoordden na de test onze enquête. De meeste vrouwen opteerden voor NIPT met de bedoeling om de zwangerschap af te breken als ze slecht nieuws kregen. De intentie om de zwangerschap af te breken is hoger als het over een meer ernstige vorm van trisomie (18 en 13) gaat dan bij een trisomie 21, ook gekend als het syndroom van Down (respectievelijk 85%, 87% en 59%). Als voornaamste redenen om af te breken, noemden zij de intensiteit van de zorg bij een kind met een trisomie en het welzijn van de andere kinderen in het gezin.

De meeste vrouwen opteerden voor NIPT met de bedoeling om de zwangerschap af te breken als ze slecht nieuws kregen: 89% tot 97% van de vrouwen kiest voor een medische abortus bij het syndroom van Down.

35% van de vrouwen vulden in niet zeker te zijn of zij de zwangerschap zouden afbreken na de diagnose van een trisomie 21. Uit andere publicaties leren we dat 89% tot 97% van de vrouwen een medische abortus kiest bij het syndroom van Down. Wij weten dat de cijfers van medische abortus in hypothetische situaties altijd minder hoog liggen dan in werkelijkheid.

Slechts 5% van de vrouwen denkt een zwangerschap van een kind met Down uit te dragen. Zij geloven dat een kind met deze beperking een gelukkig leven kan leiden. Bovendien vinden een aantal vrouwen het afbreken van hun gewenste zwangerschap emotioneel te moeilijk. Deze data komen ook overeen met ander onderzoek.

Beperking = beperkt leven?

Een belangrijk argument in de discussie is de levenskwaliteit van het kind met een zware afwijking. Hoe schat je die in?

Er bestaat een heel literatuurveld over hoe je levenskwaliteit kunt bepalen. Voor mezelf vind ik ieder leven ontzettend waardevol, ook als je IQ wat lager is, ook als je een beperking hebt of een eigenschap die de maatschappij als zodanig definieert. Dat hoeft geen probleem te zijn.

Voor mezelf vind ik ieder leven ontzettend waardevol, ook als je IQ wat lager is, ook als je een beperking hebt of een eigenschap die de maatschappij als zodanig definieert.

De kunstenaar Van Gogh selectief aborteren zou een enorm verlies geweest zijn. Hij had een ernstige mentale pathologie en toch was hij, mét zijn beperkingen, een fantastische en excellente mens die ons allemaal overtreft in een bepaald talent. Er zijn ook mensen met Down die tot grootse dingen in staat zijn. Kijk maar naar de acteurs in de één-reeks Tytgat Chocolat.

In Tytgat Chocolat spelen acteurs met het syndroom van Down de hoofdrol © één.be

Niet alleen wat ze doen, kan enorm waardevol zijn, ze kunnen ook oprecht gelukkig zijn. Mensen met Down kunnen ontzettend veel liefde geven en precies dàt maakt ieder leven waardevol. Ouders houden vaak enorm veel van hun kind met Down, misschien net door die eigenschap.

Dan kom ik nog even terug op wat we net hoorden: toch kiezen veel mensen voor een abortus na een prenatale Down-diagnose?

Mensen kiezen niet noodzakelijk voor abortus omdat ze menen dat het leven van hun kind teveel lijden zou bevatten, maar ook omwille van hun hele leefomgeving. Ze maken in eer en geweten de afweging van het welzijn van hun ongeboren kind, van hun eigen lijdensdruk en die van hun gezin. Ieder leven is per definitie intrinsiek enorm waardevol, maar iemand wordt ook waardevol doordat je van hem of haar houdt. Je kunt ontzettend veel van een kind met Down houden, dat bepaalt mee de waarde van een persoon. Die wordt niet alleen bepaald door de beperking.

Zelf denk ik dus dat ieder leven een intrinsieke waarde heeft, maar ik heb ook respect voor de autonome beslissing van de ouders en hun subjectieve inschatting van het lijden van het ongeboren kind.

Ieder leven is per definitie intrinsiek enorm waardevol, maar iemand wordt ook waardevol doordat je van hem of haar houdt.

De persoonlijke waarden van de ouders en hun sociale omgeving spelen hierbij een rol. Iedere casus heeft zijn eigen psychologische, ethische en sociale complexiteit. Het is belangrijk om de context van het moreel dilemma waarin ouders zich bevinden te exploreren, te analyseren en te benoemen. Zo kun je de betekenis en zin van de interpersoonlijke relaties binnen het koppel, het gezin en de familie duidelijker maken. Het is belangrijk om te kijken naar de band met en de betekenis van hun nog ongeboren, maar gewenst kind.

Ik vind het daarom zeer belangrijk dat er voldoende middelen zijn om zo’n moeilijke beslissing ethisch en psychologisch te begeleiden. Daarnaast moeten er evenveel middelen zijn om zowel het welzijn van een kind met Down en zijn omgeving te vergroten, als om de rouw en psychologische moeilijkheden te begeleiden van ouders die gekozen hebben voor een afbreking.

Soms hoor je beweren dat ouders die bewust kiezen om een kind met een zware afwijking geboren te laten worden, dan maar zelf alle kosten en lasten moeten dragen …

Het is zeer belangrijk dat solidariteit, zowel materieel als psychisch, blijft bestaan met mensen die kiezen om, ook na de diagnose van Down, hun zwangerschap uit te dragen. Zonder solidariteit heb je geen echte vrije keuze. Je kunt niet in je eentje een kindje met Down opvoeden.

De resultaten van ander concreet Belgisch-Vlaams onderzoek – bijvoorbeeld van socioloog Mark Elchardus en van de mutualiteiten – gaan in de richting van een keuze voor selectieve abortus. Zelfs aan ons eigen HIG zien we hoe heel wat studenten die wereldwijde tendens onderschrijven.

Ik ben het niet eens met tendensen die solidariteit willen afbouwen. Die steunen op een ander concept van rechtvaardigheid: dat wij privé de verantwoordelijkheid dragen voor datgene waar wij wetens en willens voor kiezen. Dezelfde redenering komt ook terug in discussies over het verband tussen onze levensstijl en het krijgen van bepaalde ziekten.

Naast genetische factoren kunnen er nog andere elementen zijn die ervoor zorgen of een ziekte wel of niet tot uiting komt. Het is volgens mij heel gevaarlijk om te zeggen dat een bepaalde levensstijl ervoor zorgt dat je een ziekte krijgt. De werkelijkheid is niet zo monocausaal. Hoe bepaal je trouwens hoe verantwoordelijk iemand is?

Als je solidariteit afbouwt, bouw je ook de vrije keuze af om al dan niet gebruik te maken van technologie.

Als je solidariteit afbouwt, bouw je ook de vrije keuze af om al dan niet gebruik te maken van technologie. Wat technologisch mogelijk is, mag geen technologische imperatief worden. Er moet vrijheid zijn om al dan niet voor de test te kiezen. De technologisering van de zwangerschap zelf zie ik trouwens ook als een probleem.

Hoe kun je als ouder weten wat ethisch de beste keuze is voor jouw ongeboren kind of voor jezelf en je gezin?

Het is net eigen aan een ethische beslissing dat je een afweging maakt. Je gaat voor de best mogelijke beslissing op een bepaald ogenblik. Die beslissing is niet de absoluut juiste, maar een afweging in eer en geweten van alle gekende factoren op dat concrete ogenblik. Dat maakt elke ethische beslissing altijd voor een stukje contingent en nooit volledig absoluut. Achteraf komen er soms elementen die je niet kon voorzien.

Je gaat voor de best mogelijke beslissing op een bepaald ogenblik. Die beslissing is niet de absoluut juiste, maar een afweging in eer en geweten van alle gekende factoren op dat concrete ogenblik.

Bij slecht nieuws na prenatale diagnostiek sta je op relatief korte termijn voor een heel zware keuze. Hoe verder je in je zwangerschap gevorderd bent, hoe moeilijker je beslissing, zowel fysiek als mentaal. Eens je kindje er is, ga je er enorm veel van houden. Achteraf is het heel moeilijk om je dan nog voor te stellen dat je jouw kindje niet ter wereld zou hebben laten komen. Dan zie je een persoon met wie je een hele liefdesband hebt opgebouwd en in wie je emotioneel heel veel geïnvesteerd hebt. Psychologisch is het heel goed te begrijpen dat je hem of haar niet wil missen in je leven.

Maar dan zit je met een heel andere band dan in het begin van een zwangerschap. Dan is alles nog conceptueler. Toch gaat het ook dan wel degelijk over gewenste kinderen, soms na een IVF-traject met veel inspanningen. Hoe dan ook zal er altijd een rouwproces zijn als je zulke diagnose krijgt.

Kiezen voor een abortus na slecht nieuws over je ongeboren kind: wat doet dat met ouders?

Het is een verschrikkelijk en verscheurend dilemma om afscheid te nemen van je gewenst kind. Het is een moeilijke rouw omdat je je kind nog niet gezien hebt, het kind is nog niet concreet. Soms geven ouders het kindje al een naam. Als iets concreter is en als je erkenning van de maatschappij krijgt, maakt dat het rouwproces wat makkelijker. Vergeet niet dat deze ouders een kind verliezen. Psychologisch is dat echt wel zwaar.

Het is een verschrikkelijk en verscheurend dilemma om afscheid te nemen van je gewenst kind.

Met NIPT zie je dat de beslissing tot een medische abortus ergens makkelijker is omdat er minder een band met het kind is opgebouwd. De afbreking gebeurt namelijk vroeger in de zwangerschap. Toch wordt na slecht nieuws nog steeds een vlokkentest en vooral een vruchtwaterpunctie gedaan omdat NIPT nog een jonge test is. Vaak bereid je je mentaal niet voor op al die beslissingen waarvoor je staat.

Als je niet voorbereid bent op een beslissing na een bloedtest, dan is het beslissings- en rouwproces veel moeilijker. Daarom mijn pleidooi om bij NIPT zoveel mogelijk goede informatie en omkadering te geven. Alleen zo zijn mensen voorbereid op dat soort beslissingen. Door het non-invasieve karakter van de NIPT is er een risico dat ouders en artsen hier minder aandacht aan besteden.

En als je kiest om je zwangerschap uit te dragen?

Mensen die een kind met Down of een andere handicap krijgen, doorlopen ook vaak een rouwproces. Andere kinderen ontwikkelen zich op een manier die niet haalbaar is voor jouw kind en dat ook nooit zal zijn. Een kind krijgen met een beperking is psychologisch best wel zwaar.

Andere kinderen ontwikkelen zich op een manier die niet haalbaar is voor jouw kind en dat ook nooit zal zijn.

Omkadering is daarom echt essentieel, maar het individueel lijden van ouders en van het gezin blijft. Dat kun je met geen enkel  hulpmiddel of begeleiding wegnemen. De impact van dat lijden zal afhankelijk zijn van hun psychologie en levenswaarden.

Interview: Ilse Cornu
Foto’s © Adelheid Rigo

Lees ook de andere artikels in ons NIPT-dossier!


*onderzoek aan het HIG: dit Praktijkgericht Wetenschappelijk Onderzoek (PWO) ‘Prenatale screening en diagnostiek, een morele imperatief? Een gezinswetenschappelijk kader voor het omgaan met ethische problemen bij de toenemende technologische mogelijkheden van prenatale diagnose’ werd gefinancieerd door Odisee (Associatie KUL) in samenwerking met de Vrije Universiteit Brussel (14/11/2011- 31/12/2014).

 

 

 

 

 

Ruimte voor het onverwachte

0

Is het wel zo vanzelfsprekend om de niet-invasieve prenatale test (NIPT) te laten uitvoeren? Voor welke uitdagingen sta je dan? Hoe beslis je of je de zwangerschap wel of niet behoudt als je slecht nieuws hebt gekregen? Als bestuurder van de vzw Fara,  zelf mama van vier kinderen en docente ethiek begeleidt Katrien Ruytjens mensen die met het onverwachte geconfronteerd worden. Hoe kijk jij naar de NIP-test en de keuzes waarvoor zwangere ouders worden gesteld? De snelheid waarmee vandaag diagnoses…




VERDER LEZEN...

Deze inhoud is enkel zichtbaar voor leden. Meld je aan of registreer om toegang te krijgen tot het volledige artikel!




Koen Vanmechelen: ‘Kunst moet de wereld beter maken’

0

Labiomista. Zo heet het nieuwe atelier van beeldend kunstenaar Koen Vanmechelen. Die naam – de mix van het leven – staat voor zijn allesomvattend kunstconcept. Koen Vanmechelen gelooft dat kunst de wereld beter moet maken. Voor hem brengt ze wetenschap, economie en zingeving samen in een groots humanitair project. Met de passie van het leven zelf vertelt hij hoe zijn werk tot stand komt, over diversiteit en identiteit, eindigheid en eeuwigheid. Alles begon met de kip, of was het met…




VERDER LEZEN...

Deze inhoud is enkel zichtbaar voor leden. Meld je aan of registreer om toegang te krijgen tot het volledige artikel!




Mijn zoontje met Down: een brok zachte eenvoud

0

Elisabeth Simoen is de trotse moeder van Leonardo. Haar zoontje heeft het syndroom van Down. ‘Als ik een van de laatste kinderen met Down op de wereld gezet heb, ben ik blij dat er nog net niet genoeg druk was om het niet meer aan te durven.’ Onze zoon Leonardo is nu twee jaar. Hij heeft het syndroom van Down. Ik schrijf dit stukje met tegenzin, want ik wil onze zoon niet opvoeren om mijn punt te maken. Maar zolang…




VERDER LEZEN...

Deze inhoud is enkel zichtbaar voor leden. Meld je aan of registreer om toegang te krijgen tot het volledige artikel!




#metoo in de Middeleeuwen

0

De kans dat je gravin Alveradis von Molbach kent, is uiterst klein. Ook voor ons was ze een nobele (!) onbekende. Tot we bij een wandeling in de Rureifel in de buurt van het dorp Obermaubach op een kapel met gedenksteen stootten. Ontdek een middeleeuws verhaal van partnergeweld en vrouwelijke solidariteit!

In 1155 wordt Alveradis als enige dochter van graaf Albrecht von Molbach en gravin Aleidis in de oude burcht van Molbach geboren. Ze behoort tot het geslacht van de graven van Vianden. Dat ligt in het huidige Groothertogdom Luxemburg. De graven behoren tot de machtigste geslachten van Europa.

Partnergeweld

Rond 1176 huwt Alveradis met graaf Wilhelm II von Jülich. Hij bouwt de burcht van het nabijgelegen Nideggen en gaat er met zijn kersverse bruid wonen. Het huwelijk is geen succes. De bekende middeleeuwse verteller en monnik Caesarius van Heisterbach beschrijft graaf Wilhelm als een bruut: een roekeloze, agressieve man die ook zijn eigen vrouw mishandelt.

Wilhelm laat zijn echtgenote met honing insmeren en in een ijzeren kooi opsluiten.

Het verhaal is niet voor gevoelige zielen: op een dag laat Wilhelm zijn echtgenote met honing insmeren en in een ijzeren kooi opsluiten. Die kooi wordt vervolgens aan de buitenmuur van de toren opgehangen en de gravin wordt door bijen en wespen gestoken. De snoodaard rijdt vervolgens naar Keulen. Daar gaat hij – zoals onze kroniekschrijver zonder veel aan de verbeelding over te laten, schrijft – zijn lusten botvieren.

Vrouwelijke solidariteit

Maar dan komt het: als de vrouwen van de nabijgelegen dorpen over die wandaad horen, trekken ze op naar de burcht en bevrijden de gravin uit haar benarde situatie. Alveradis is haar bevrijders zo dankbaar dat ze hen een eeuwigdurende concessie geeft op de wouden in de omtrek. Die akte is effectief teruggevonden.

De vrouwen van de nabijgelegen trekken naar de burcht en bevrijden de gravin uit haar benarde situatie.

In deze tijden van machtsmisbruik in man-vrouwrelaties vind je hier dus een verrassend middeleeuws voorbeeld van opstand en solidariteit!

De graaf sterft kort na zijn terugkeer. De gravin sticht na zijn dood samen met haar moeder het klooster van Niederprüm. Daar overlijdt ze in 1222.

Wetenswaardig

Vanaf de woudkapel van Obermaubach heb je een zicht op het voormalige Castrum Molbach waar gravin Alveradis geboren werd.

Midden in het woud biedt de kapel van Obermaubach een mooi rustpunt.

De kapel zelf is een modern gebouw uit de jaren negentig van vorige eeuw. Je vindt die samen met een gedenksteen op de prachtige en goed aangeven Felspassagegewanderweg.

Een gedenkplaat aan de rand van de wandelweg herinnert aan het leven van gravin Alveradis.
Een gedenkplaat aan de rand van de wandelweg herinnert aan het leven van gravin Alveradis.

De burcht van Nideggen kun je nog steeds bezoeken. Vlakbij de burcht vind je de merkwaardige kerk van Johannes de Doper: een zuiver romaans gebouw in basilicastijl dat rond 1177 gebouwd werd door onze bruut Wilhelm II.

De kerk van Johannes De Doper werd gebouwd door graaf Wilhelm II, de gewelddadige echtgenoot van Alveradis.

Zeer mooi zijn de gerestaureerde fresco’s en de talrijke beeldhouwwerken uit de vijftiende en zestiende eeuw. In 1955 ontwierp de bekende email- en bronskunstenaar Egino Weinert het kerkmeubilair.

Detail uit het kerkmeubelair, vervaardigd door emailkunstenaar Egino Weinert.

Tekst en foto’s: Johan Van der Vloet

De rode sticker

0

In zin en onzin werpen we niet zonder ironie een blik op de werkelijkheid van alle dag, met zijn vanzelfsprekendheden die plots minder vanzelfsprekend lijken. Deze keer out onze hoofdredacteur zich over zijn guilty pleasure: reclameblaadjes en zijn afschuw voor rode stickers.  Hij verantwoordt dit op onverwachte wijze. Zin of onzin? Laat het hem weten! 

Ik zal het maar bekennen: ik hou van reclameblaadjes. In deze tijd waar je in een straat aan de rode sticker geen reclame kunt zien waar weldenkende en ecologisch verantwoorde lieden wonen, zal de passant aan mijn huis deze indruk niet hebben. Soms proberen mijn huisgenoten mij te verschalken en plakken ze dat rode ding op de brievenbus. Gelukkig kan ik het elke keer weer afpellen.

Voor die bezorger zijn die rode stickers telkens moraliserende afwijzingen van zijn doel: zoveel mogelijk blaadjes kwijtraken.

Voor die guilty pleasure heb ik een huizenhoog humanitair motief: ik heb medelijden met de – vaak zwarte – medemens die met een boodschappentas op wielen uit oma’s tijd rondtrekt met reclameblaadjes. Voor die bezorger zijn die rode stickers telkens moraliserende afwijzingen van zijn doel: zoveel mogelijk blaadjes kwijtraken. Die lui worden nu eenmaal per stuk betaald. Ze wagen hun leven om ons die dingen te bezorgen.

Ik kan het weten: in een ver verleden heb ik het ook eens geprobeerd. De mensen waren toen wel anders: ze zaten te wachten op de blaadjes. Als je het waagde iemand over te slaan, werd je achtervolgd en belaagd. Tegelijk was je niet welkom. De keren dat een hond de reclamedingen verscheurde nog voor ze goed en wel in de bus zaten, staan me bij nacht en ontij nog scherp voor de geest. Ik heb dus diep respect en een intens medelijden met de bezorgers. Niet alleen dreigt hun asielaanvraag geweigerd te worden, nee, we doen er een schepje bovenop door die nijdige rode stickers.

Honderden mensen maken speciaal voor mij een uitgelezen selectie uit hun aanbod.

Ik heb nog een tweede argument van hoogst humanitaire aard: ik voel me vereerd door zoveel aandacht. Honderden mensen maken speciaal voor mij een uitgelezen selectie uit hun aanbod. Elke week geven ze het beste van zichzelf door foto’s van hun producten te maken en ze dan ook nog eens voor vrijwel niets te koop te stellen. 2+1 gratis en dat soort dingen. Wie daar nee op zegt, is toch een onmens, zeg nu zelf?

Als u nu nog niet naar de postbus gerend bent om die discriminerende, ondankbare sticker weg te halen, bent u een harde.

MagaZijn biedt je dit artikel gratis aan. Neem een kijkje op onze homepage en ontdek wat MagaZijn je te bieden heeft.
Wil je ons steunen? Ga dan naar de ledenmodule en wordt voor slechts €19,50 lid! 

Wanneer leven overleven wordt. Inleefboek over armoede

0

Hoe doe je dat, overleven met zestig euro in de week? Hoe ga je om met de schaamte dat je je gebit niet kunt verzorgen? Dat je slechts af en toe een bad kunt nemen? Welzijnszorg nodigt iedereen uit om een week mee te leven.  Over het leven: zo heet inleefboek over armoede, een uitgave in samenwerking met Welzijnszorg Vlaanderen. De meesten kennen deze vzw als een organisatie die werk maakt van structurele armoedebestrijding in eigen land via allerhande acties. In dit kader is het initiatief van de inleefweek armoede vernieuwend. Het opzet gaat als volgt. Je kunt je, net als de deelnemers in het boek, online aanmelden om deel te nemen aan een inleefweek. Door je te registreren, ga je de uitdaging aan: een week overleven met een krap budget van zestig euro voor een volwassene (all-in) en twintig euro voor een kind. Met dat bedrag moet je rondkomen. Punt.

Armoede beïnvloedt niet enkel je manier van leven, het beïnvloedt ook je gedachten. Het overheerst al snel de hele ruimte in je hoofd. Tellen, tellen, tellen.

Wie het goed heeft, denkt na over hoe hij of zij wil leven. Dit bladerboek toont de dagelijkse strijd van mensen die overleven. De deelnemers van de inleefweek ontdekken wat het is om in armoede te leven. Zij verkeren in een luxepositie – een week later keren ze op kousenvoetjes terug naar het dagelijkse leven. Een leven van comfort, verwarming, voedseloverschotten en ruimte voor onverwachte uitgaven. Als zij een ding geleerd hebben, is het dat armoede niet enkel je manier van leven beïnvloedt, het beïnvloedt ook je gedachten. Het overheerst al snel de hele ruimte in je hoofd. Tellen, tellen, tellen. Dat is wat mij het meest getroffen heeft in de getuigenissen van de acht figuren die doorheen het boek gevolgd worden. Ergens binnen springen tegen etenstijd en hopen dat het niet zal opvallen (Nathalja). Op een bepaald moment door het OCMW geweigerd worden als cliënt omdat je ziekelijk bent en geen werk hebt (Robert). Sparen om met je kind die warme chocomelk te kunnen gaan drinken (Cindy). Als kind constant verkouden zijn omdat het ijs op de ramen staat en de muren vochtig zijn (Ingrid).

Vechten tegen vooroordelen

Ik neem een kleine pauze, omdat de verhalen behoorlijk deprimerend zijn. De verhalen die in het boek geschetst worden, tonen mensen van vlees en bloed. Mensen die omwille van velerlei redenen in de armoede zijn gesukkeld en daar moeilijk weer uit raken. Het zijn geen mensen van slechte wil. Zij willen werken. Het brengt ons bij vooroordelen als profiteren van een ziekte- of werkloosheidsuitkering, omdat het snel verdiend is. Elke maand een behoorlijke som op je rekening gestort krijgen waar je niets voor moet doen, dankzij de verzorgingsstaat waarvoor de belastingbetaler een flinke bijdrage levert. Niet mogen of kunnen werken is van een heel andere orde dan niet willen. Soms kun je gewoon niet anders: omdat je de kans niet krijgt, omdat je geen geld hebt voor een auto, omdat je geen belwaarde hebt, omdat je nergens gedomicilieerd bent. Kleine zaken waar we onvoldoende bij stil staan.

Het gevoel nergens echt bij te horen omdat je de taal niet spreekt of ziek bent, draag je mee bovenop de armoede.

Niet werken is behoorlijk confronterend voor je zelfbeeld. Je eigenwaarde krijgt een deuk: wat ben je waard als je geen maatschappelijke bijdrage kunt leveren? Het gevoel nergens echt bij te horen omdat je de taal niet spreekt of ziek bent, draag je mee bovenop de armoede. De schaamte omdat je maar om de zoveel tijd een bad kunt nemen, omdat je kleren afgedragen zijn, omdat je geen geld hebt voor een nieuw gebit. Je na een echtscheiding zo laten gaan – alles roken, drinken en vogelen – tot je te laat beseft dat je niets meer over hebt (Rik). Dat de wereld eng is als je de taal niet spreekt en geen netwerk hebt (Anna). Proberen te huilen, maar er geen drup uitkrijgen (Danny). Wat ik zou wensen als ik mijn leven mocht overdoen? Er niet te zijn (Rachid).

Experts

Doorheen het boek zijn niet alleen dagboekfragmenten en getuigenissen verweven, maar ook professionele meningen van specialisten ter zake. Zo pleit Bea Cantillon, gewoon hoogleraar en directeur van het Centrum voor Sociaal Beleid Herman Deleeck aan de Universiteit Antwerpen, voor meer empathie in de samenleving en de politiek. Schaarste beïnvloedt ons denken en doen, alsof we nog maar aan één ding kunnen denken, zegt Eldar Shafir in Schaarste. Hoe gebrek aan tijd en geld ons gedrag bepalen. Kunstenaar Koen Vanmechelen werpt op dat we in feite allemaal in een kooi leven, en dat enkel beweging ervoor zorgt dat we ons nooit laten vangen.

Schaamteloos eerlijk

Het boek gaat niet over cijfers. Het biedt geen oplossingen. Het geeft geen informatie over hoe financieel overeind te blijven. Dit boek levert een inkijk in het leven van mensen in armoede. Verhalen die raken omdat ze schaamteloos eerlijk zijn en tegelijkertijd beschamend, ondersteund door een aantrekkelijke vormgeving. Het papier is dik, de foto’s zijn intiem en artistiek, portretten die een oogopslag vangen in zwart wit, een sigarettenpeuk, gevouwen handen.

Een op zeven, we weten het intussen wel. Maar als die ene een gezicht krijgt, wordt alles plots anders.

Voor dit boek is budget vrijgemaakt. Dat merk je als lezer bij het omslaan van een pagina. Wie het boek koopt, levert meteen een bijdrage aan Welzijnszorg. Niet in Afrika, Azië of Latijns-Amerika, maar vooreerst in eigen land, waar het gekende cijfer geen wenkbrauw meer doet optrekken. Een op zeven, we weten het intussen wel. Maar als die ene een gezicht krijgt, wordt alles plots anders.

Anneleen Stollma, Wendy Valijs en Wouter Medaer, OVER het LEVEN. Inleefboek armoedeAcco, 2017.

Tekst: Kim De Roover
Coverfoto © archiduc.be

Directeur Eric Nysmans van Welzijnszorg Kempen: ‘We organiseren onze eigen eenzaamheid’

0

Als elfjarige hield Eric Nysmans  een trauma over aan een documentaire over het rapport van de Club van Rome. Het gaf hem de inspiratie om zorgvuldig met de wereld en de mensen om te gaan. Vandaag is hij directeur van Welzijnszorg Kempen, een unieke samenwerking van 27 OCMW’s.  Zijn credo: ‘Als je volwaardig en menswaardig wil deelnemen aan onze samenleving zijn twee elementen heel belangrijk: gezondheid en autonomie. Het gaat over: kun je voldoende je eigen levensproject mee vormgeven?’ En: ‘Ik probeer…




VERDER LEZEN...

Deze inhoud is enkel zichtbaar voor leden. Meld je aan of registreer om toegang te krijgen tot het volledige artikel!




Jonge Europese vluchtingen: ‘Ook wij verlangen naar een toekomst’

0

Het zal je maar overkomen: je bent jong en afkomstig uit de Balkan: Albanië, Macedonië, Kosovo en Servië. Je woont al negen jaar in België, loopt er school, kent de taal, draait mee in de maatschappij, werkt in knelpuntberoepen en bent erkend als vluchteling. En dan sinds 2015: plotsklaps niet meer. Wat doe je dan? Als leerlingen van het Centrum voor Leren en Werken Don Bosco in Sint-Pieters-Woluwe trokken we op dinsdag 9 mei 2017 naar het Europadebat voor jongeren, georganiseerd…




VERDER LEZEN...

Deze inhoud is enkel zichtbaar voor leden. Meld je aan of registreer om toegang te krijgen tot het volledige artikel!




Alde Barbé geeft les aan jongeren zonder papieren: ‘De coolste en liefste leerlingen van heel Brussel en Vlaanderen’

0

Wat doet het met een leerkracht als je leerlingen vluchtelingen zijn? Als ze ondanks zoveel integratie-inspanningen het land dreigen uitgezet te worden? Alde Barbé doet haar verhaal. Wat voor werk doe je precies? Ik werk sinds september 2009 bij het Centrum voor Leren en Werken Don Bosco van Sint-Pieters-Woluwe. Daar geef ik  Algemene Vorming in de derde graad en aan het diploma-jaar. Van opleiding ben ik licentiaat handelswetenschappen. Omdat ik in het middelbaar zelf Technisch Secundair Onderwijs volgde, heb ik altijd een…




VERDER LEZEN...

Deze inhoud is enkel zichtbaar voor leden. Meld je aan of registreer om toegang te krijgen tot het volledige artikel!




MEEST GELEZEN

NIEUW OP MAGAZIJN